niedziela, 13 maja 2012

„Świat mnie wabił” - Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie.

To jest muzeum, którego nie mogłam pominąć będąc w okolicach Poznania. Miejsce przesiąknięte aurą podróży i literaturą. Mieści się ono w domu podróżnika i pisarza, a prowadzone jest przez jego rodzinę. Stwarza to rzadką możliwość rozmowy z bliskimi Arkadego Fiedlera.

Na parterze w kilku pomieszczeniach zgromadzono liczne pamiątki: statuetki, obrazy, maski, totemy, motyle i zdjęcia. Eksponatów jest tak dużo, że trzeba długo i uważnie je oglądać, a jestem pewna, że podczas kolejnej wizyty zauważy się coś nowego.

Wokół domu w ogrodzie znajduje się kilkanaście ciekawych replik: np. posąg z Wyspy Wielkanocnej, Kalendarz Azteków w kształcie koła, głowa olmecka z Meksyku, posąg Buddy, statek Kolumba Santa Maria, Piramida egipska i wiele innych. 

Muzeum jest naprawdę bardzo ciekawe, uważam nawet, że wręcz atrakcyjne i jeśli jeszcze nie byliście w nim, a będziecie w okolicach Poznania, to nie zapomnijcie o Puszczykowie.
My zwiedzaliśmy je indywidualnie, ale była akurat grupa z przewodnikiem i przyznam się, że trochę podsłuchiwałam, co opowiadał i jedno stwierdzenie bardzo mi się spodobało, a mianowicie brzmiało to mniej więcej tak:  Zamiłowanie do podróży, przyrody, ludzi i ciekawość świata wzbudził w Arkadym jego ojciec. Często wędrowali po okolicy, polnymi dróżkami, obserwowali przyrodę i zobaczcie Państwo, jak to jest: „czasem właśnie taka zwykła, niewielka ścieżka może wyprowadzić człowieka w świat” - ładne stwierdzenie, prawda? I tak właśnie było w przypadku Arkadego. 

Po odwiedzeniu tego miejsca zaczęłam się zastanawiać czy są jeszcze podobne muzea podróżników w Polsce. Znam jeszcze tylko jedno w Toruniu. Nawet nazywa się Muzeum Podróżników, a zgromadzone są tam pamiątki z podróży Toniego Halika i Elżbiety Dzikowskiej. Też miałam już przyjemność je odwiedzić.
I jakoś więcej takich muzeów nie znam, być może o nich nie wiem.

Mam prośbę :-)
Jeśli ktoś wie, gdzie jeszcze są takie miejsca, napiszcie. Może w Waszej okolicy są muzea związane z podróżami ogólnie lub z jakąś konkretną osobą, która była ciekawa świata i zgromadziła pamiątki ze swoich wojaży. A może gdzieś podczas Waszych wędrówek natknęliście się na takie muzeum.
Będę wdzięczna za informacje.

2 komentarze:

  1. Bardzo fajny pomysł na weekend! Dzięki! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam. Przyjemne i ciekawe miejsce :-) a tutaj można obejrzeć kilka naszych zdjęć z Puszczykowa: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.408763465825149.94512.153630218005143&type=1

    OdpowiedzUsuń